Still a live

9 mei 2016 - Ada Foah, Ghana

Hallo allemaal, weer een bericht van deze blafono, obruni & miss white. Ik ben al halverwege mijn vijfde week hier.

Afgelopen week heb ik weer veel meegemaakt. Ik maak altijd wat mee haha.. Ik zou het kort (mijn manier kort) vertellen.

Daar zat ik dan zaterdag 30 april in de trotro (busje/dolmus) richting Accra. Mijn eerste lange reis alleen in Ghana.. Spannend! haha Maar terug op zaterdag, eenmaal in Accra aangekomen nam ik de taxi richting Nima (een wijk in Accra). Vandaag stond op de planning een bezoekje aan de grootste moskee (nog in bouw) in Ghana. Eenmaal daar aangekomen werd ik niet binnen gelaten., een hele discussie met de watchman totdat ik zei dat ik een Turk was. Hij zei ‘ oh wacht even ik ga het overleggen met the imam’  The imam was zo verrast dat er een blanke nederturk moslima in Ghana was. The imam was ook een Turk, ik kreeg een rondleiding door de moskee. The mosque looks like the Suleymaniye Mosque in Istanbul.

FullSizeRender (1)

Na de rondleiding gingen we even zitten en bijkletsen. Ik kreeg een aantal tips en adresjes van Turkse tentjes hier. The imam was hier al 1,5 jaar. Ook werd ik verrast door Turkse Thee! Cay candir! haha Wat heb ik dat gemist zeg!

Na de heerlijke Turkse thee maakte ik een wandeling door de straten van Nima. In Nima is the moslim community het grootst. Overal keken the obibini’s (donkere) mij aan, zij geloofden niet dat ik ook een moslima was, een blanke moslima dat is onmogelijk volgens hun.. haha

Na mijn wandeling ging ik richting the Labadi Beach, omdat de andere meiden daar waren. We hebben daar even gezeten en vervolgens gingen we naar ons hotel om ons klaar te maken. In de avond hadden we de oranje party (party of the kingsday) georganiseerd door de Nederlandse Ambassade.

Het was een gezellige avond, rond een uur of 3 was ik weer terug in het Hotel, de andere meiden waren best wel zat en gingen door naar de nightclubs.

De volgende morgen, na een ontbijt ging ik richting Osu (meest populaire studentenwijk in Accra). Vanuit daar ging ik naar de Accramall. Verder heb ik niet veel bijzonders gedaan vandaag. In de avond gingen we PIZZA eten!

Vandaag lagen we op tijd in bed, omdat we de volgende morgen vroeg uit bed moesten. Na een ontbijtje vertrekken we richting Wli Falls. Met de trotro richting Ho en Hohoe, de reis duurt ongeveer 9 uur. In de namiddag kwamen we aan, it was so beautiful! We zouden die nacht kamperen in the bush bij de watervallen. Je raadt het al, ik en kamperen haha! Ik heb wel vaker gekampeerd maar niet in the jungle met allemaal slangen, vlinders, krabben etc.

Langzaam werd het donker en bleven we als enige gasten achter. Op een gegeven moment was het zo donker en ik vroeg mezelf af, of ik het wel zou overleven.. Ik was best wel bang eigenlijk, omdat het gewoon zo donker was en je hoorde allerlei beestjes/dieren. Na een aantal uur was ik al een beetje gewend aan het feit dat hoe dan ook, ik vannacht hier moest overnachten. Ik kan moeilijk the bush inlopen en zoeken naar de uitgang. We maakten de avond niet al te laat, omdat er voor morgen bergbeklimmen op de planning staat. Daar lagen we dan in de tent, niet alleen natuurlijk. Want de vlinders houden zo erg van mij. Eigenlijk was het meer een mot. Die zijn enger haha! Gelukkig hebben we die uit de tent gejaagd. Daar lag ik dan tussen de andere kleine beestjes, maar niets kon mijn moment van genieten verstoren. Ik lag op mijn rug met een uitzicht op de sterren en de watervallen als achtergrond geluid. Het was zo rustgevend.

De volgende morgen stonden we vroeg op, klaar om de berg te beklimmen. De eerste 15 min gingen nog wel.. Maar daarna waren we allemaal bekaf. We waren maar op 1/8 deel. Na ruim 2 uur te klimmen stonden we bovenaan de berg bij de watervallen. Het water was zo koud! Na het afkoelen realiseerde ik me dat ik de hele route terug moest lopen… Ik probeerde mezelf te motiveren dat bergafvaart makkelijker zou zijn. Niet dus.. We waren wel sneller terug maar of het nou veilig was… Dat betwijfel ik nog… Ik glee ook een aantal keer uit, ik heb overal schrammetjes haha! maar ik kan nu in ieder geval zeggen dat ik the jungle heb overleeft.

Het enige wat ik nodig had was wat te drinken. Ik heb volgens mij nooit zo een dorst gehad.

Na afloop liepen we the bush uit om terug te keren naar Ada. We waren best laat thuis en iedereen was bekaf natuurlijk.

De volgende dag gingen we naar Anyanui (ik noem het nog steeds Annoya), that’s a town/village in the volta region. Eerst bezochten we de markt en vervolgens gingen we verder naar ‘Meet me there’, een soort resort aan het water. We gingen met zn allen uiteten voor de verjaardag van Marije. In de avond gingen we met een aantal meiden weer terug en een aantal bleven daar.

Donderdag was ons rust dagje. Ik heb niet echt wat gedaan buiten het huishouden.

Vrijdag vroeg vertrokken we richting Kumasi, jeetje wat duurde de reis lang! Ruim 9 uur. We kwamen aan bij the Bosomtwe Lake. Het was zo mooi en rustgevend daar. Dit was meer een weekendje weg om tot ons zelf te komen.

De volgende morgen vertrokken we richting het paardenboerderij, het was 1,5 uur lopen. Vandaag heb ik voor het eerst paardgereden. Het beviel me goed, al was ik een beetje bang in het begin. Mijn paard heette Gaya.

FullSizeRender

Zondag vertrokken we weer richting Ada, de reis duurde nu meer dan 13 uur. Op een gegeven moment was ik er echt klaar mee. Rond 22:30 waren we thuis.

Dit was in het kort mijn weekje vakantie haha! Excuse moi voor het innemen van je tijd!

Ik hoop z.s.m. weer wat te posten.