Morocco June 2017

19 juni 2017 - Agadir, Marokko

IMG_2710

Visiting Morocco has been one of my dreams. I’ve always wanted to ride a camel, see the desert, explore maze-like medinas, the souks and drink tea with Berbers.

Ondanks dat ik veel heb gedeeld via snapchat, schrijf ik er nu ook een blogje over (voor diegene die meer details willen).

Wat een geweldig trip heb ik achter de rug zeg! Le Maroc était magnifique!

Dag 1 en 2 : Houdoe HOLLAND !  Hello AGADIR !

Vanuit Apeldoorn zijn we naar Rotterdam gegaan by train. Via daar zijn met met de bus naar Brussel Noord gegaan, waar we best lang moesten wachten, meeste reizigers sliepen daar op straatbankjes, wij hebben ook een poging gewaagd maar het was zo koud ! Na twee uur wachten hebben we een bla bla car geboekt richting de airport, samen met Edgar ( ons chauffeur) gingen we richting Charleroi. Op het vliegveld moesten we nog wel ruim 7 uur wachten tot onze vlucht… Hier hebben we spelletjes gespeeld zoals UNO en SKIPBO, ook hebben we een poging gewaagd om te slapen. Kim die slaapt zo snel haha !

Met de warme kleding uit Nederland nou eigenlijk uit Belgie nog aan kwamen we bezweet aan op het vliegveld Al Massira te Agadir. The locals die me aanspraken in het Arabisch of Frans, iedere keer moest ik ze overtuigen dat ik geen Marokkaan of geen Arabier was. Ook bij de border controle werd ik een tijdje aan de praat gehouden, omdat ik volgens hen aan het liegen was dat ik geen Arabier was (achteraf konden we er wel enorm om lachen)! Nadat alles goed verliep en we een stap uit de airport zetten, stond ons taxi chauffeur al op ons te wachten. Hij bracht ons naar Hotel club Al Moggar (garden beach). Onderweg heeft die ook een tussenstop gemaakt zodat wij ons busticket naar Marrakesh konden kopen voor donderdag.

Wow wat een uitzicht hadden we bij ons hotel met de Atlantische oceaan in je ‘achtertuin’. Na het uitpakken van onze spullen en het nemen van ons rust, liepen we over de boulevard. Overal werden we aangesproken en we zijn misschien wel 20 keer ten huwelijk gevraagd haha! Na het halen van een Marokkaans simkaart, het was inmiddels iftar time, locals die hun vasten verbroken op het strand. Ook wij hebben wat gegeten. Daarna hebben we nog even een virgin cocktail gedaan bij L’il Blue. Hier werkten onze Marokkaanse vrienden die we in de middag hadden ontmoet. Ook hebben we kennisgemaakt met de eigenaar. Ieder keer dat we er langs liepen werden we geroepen als: Turkisch and Hollandia of Aicha Merry hahah! Ik leerde ook steeds meer Arabische woordjes.

Dag 3: Souk el Had & La Medina d’Agadir

Na het ontbijt vervolgen we ons weg naar Souk el Had, De souk moet je gewoon een keer bezocht hebben. Een markt van 14 ha groot je kunt er werkelijk alles kopen en is het koopcentrum voor de lokale bevolking. De reis hierheen hebben we met de lokale bus gedaan, the locals dachten dat we verdwaalde toeristen waren en gaven aan dat het beter was om met de taxi te gaan. Maar wij wilden even een Marokkaans leventje leiden. Aangekomen op de Souk (markt in het Arabisch gok ik), worden we overspoeld met de vraag of ik een Arabier ben in het Arabisch, waarop ik in het Arabisch nee antwoord, wat natuurlijk voor heel veel verwarring zorgt. Of als je geen Arabisch spreekt men meteen Frans met je spreekt, hoe vaak heb ik het zinnetje Je ne parle pas Français uit moeten spreken, te vaak haha! Oui, d’accord ca va horen daar ook bij.

IMG_2795

Er is dan ook veel te koop op de Souk: leren tassen, metalen lampen, kleden, tapijten, punt­schoenen, rieten manden, schalen van aardewerk, telefoons, gedroogde thee soorten en felgekleurde specerijen, die in blikken bussen in een hoge kegelvorm worden geëtaleerd. We werden hartelijk ontvangen met heerlijk Marrokaanse thee, de locals noemen deze ook wel Moroccan Whiskey.

Ook kwamen we er kameleons en schildpadden tegen, welke ik niet durfte vast te houden. Kim heeft er echt een tijdje mee gespeeld.

IMG_2613

Na de Souk el Had nemen we wel een taxi naar La Medina d’Agadir, Een top restauratie van de oude medina (binnenstad),  maar wel jammer is de "ambacht" die in scene is gezet. Ik was zeer onder de indruk over de traditionele straatjes en de design. Hier kwamen we een Marokkaans ‘ambachtslied’ tegen die familie had wonen in Zwolle ( achteraf kwam ik erachter dat het een neef was van een vriendin uit Zwolle). Wat is de wereld toch klein! Ook hebben we hier geleerd hoe we Marokkaans thee moeten inschenken.

IMG_2817

Anyway, net op tijd terug in het Hotel om een beach walk te maken tijdens de zonsondergang. Na de wandeling hebben we wat gegeten (vandaag Marokkaans) en daarna hebben we onze Marokkaanse vrienden het spelletje UNO geteached, zo hebben we ons avond doorgebracht. We zouden er geen late avond van maken vanwege ons reis morgen naar Marrakech. Uiteindelijk werd het midnight, oeps!

IMG_2641

Dag 4: Daytrip Marrakech

04:47 ging stond ik al onder de douche, klaargemaakt en dan richting Gare Routiere, na een reis van 3 uur kwamen we eindelijk aan in Marrakech. We hebben met een taxi chauffeur afgesproken om langs de hoogtepunten te gaan en dat hij ons aan het einde in het centrum kon droppen.

Eerst hebben we de Jardin Majorelle bezocht, ook wel Majorelletuin, is  een botanische tuin die is ontworpen door de Franse kunstenaar Jacques Majorelle in 1924. Erg kenmerkend is de Kobaltblauwe kleur, ook wel Majorelleblauw genoemd, deze kleur is kenmerkend voor vele decoratieve elementen in de tuin en het atelier. Hier hebben we een aantal leuke foto’s gemaakt. Ook werd ik besprongen door allerlei fotografen uit Azie. Ik wilde weglopen alleen was ik al omringd met fotografen. Eerst voelde ik me nog wel een beetje ongemakkelijk omdat ik er zomaar ‘opeens’ tussen stond. Daarna heb ik wel geposeerd hoor!

IMG_2806

Na het bezichtigen van Jardin Majorelle reden we langs the palace van de King. Jeetje wat was deze groot zeg! We vervolgden onze weg naar La Palmeraie waar je even in een schoentje stapt van een berber. Hier hebben we de camel ride gedaan. Ook in echte berber kleding. Je zit echt behoorlijk hoog op zo een camel. Dit was veruit de beste ervaring in Marokko.

IMG_2707

Na La Palmeraie hebben we nog even een biologisch store bezocht en daarna gingen we verder naar het centrum. Om de hoek ligt het uitgestrekte plein Djemaa el-Fna. Nadat we foto’s maakten met slangen en apen op deze plein, is het zoeken naar de Souks begonnen. Noord en zuid hadden we onverwachts door elkaar gehaald waardoor we in de souks tussen de schreeuwende winkelverkopers verdwaalden. Het was er erg chaotisch, groot, met smalle straatjes en ontiegelijk druk, maar zeker waard om het sfeer maar is een keer te proeven. Ook hier werden we zoals gewoonlijk overspoeld met vragen. Ook werden we meegenomen door twee vriendelijke jongens naar, O God ik weet nu even niet meer hoe het heet, het is wel in de souk, hier verven ze allerlei draadjes waar ze kleurrijke sjaaltjes van maken. Na uren lopen door de Souk werd het tijd om weer naar Agadir te gaan.

IMG_2815

Aangekomen in Agadir hebben we avond eten gegeten, gebabbeld met onze vrienden en spelletjes gespeeld tot 04:12.

Dag 5: Paradise Valley & Crocoparc

06:40 ging mijn wekker al af, klaargemaakt en op naar Paradise Valley. In de bergen van het sous bevindt zich een vallei, dat in duizenden jaren gevormd is door de natuur en bezaait is met watervallen. Ten noorden van Agadir en ten zuiden van Taghazoute ligt het plaatsje Aourir. Aourir is ook wel bekend onder de naam “Banana Village”, dit omdat er veel bananen worden verkocht op kraampjes langs de weg. Voordat we bij Paradise Valley aankwamen, hebben we nog een tussenstop gemaakt om een kijkje te nemen hoe Arganolie werd gemaakt.

Na een wandelroute van ongeveer 3 kilometer door de bergen kwamen we aan in een betoverend landschap tussen de rotsen, palmen en rivier. En inderdaad je waant je bij momenten echt in een paradijs.

IMG_2711

In de middag gingen we naar crocoparc, een park, welke uit honderden krokodillen bestaat. Ons timing was super, we hebben mogen meekijken toen de krokodillen werden gevoed. That was so amazing!

IMG_2763

Ons laatste avondje in Marokko, hebben we bij een Marokkaans restaurant gegeten. Waar ook locals aan het feesten waren. Kei leuk om dit eens mee te maken. We hadden ook een geweldig ober, die een thee grap met ons uithaalde. Hij schonk de thee in een glas en deed het terug in de kan en ging wel even zo door. De locals lachten ons best uit, wij lachten elkaar ook uit. Wel schonk hij de thee iedere keer vanaf een hogere positie. Heb het erg naar mijn zin gehad!

We liepen langs L’il Bleu waar we afscheid wilden nemen van onze local friends. Hier maakten we ook kennis met twee Nederlanders; Jeroen en Stef. Ook hebben we even wat met hen gedronken. We zouden de avond niet echt laat maken (kuch, kuch) rond 02:45 gingen we richting het hotel, eigenlijk merkten we dat we een late night snack nodig hadden, gelukkig was de mc donalds nog open!

IMG_2813

Dag 6: Last day Agadir en terugreis

’s Ochtend vroeg gingen we nog even terug naar Souk el Had, hebben nog de laatste souvenirtjes gekocht. Rond 13:30 vertrokken we richting the airport. Op de airport moesten ze weer een praatje doen met moi. Ik gaf mijn paspoort en meteen kreeg ik de vraag of ik een turk was, ik heb ze verteld dat mijn ouders Turks waren en ik geboren en getogen ben in Nederland. Maar nee hoor meneer wilde zo nodig mijn Turks paspoort zien, die ik niet eens heb. Daarna vroeg die om mijn Nederlandse ID kaart die ik ook niet heb en heb hem duidelijk gemaakt dat ik hem al mijn Nederlandse reisdocument had verstreken. Vond meneer toch niet voldoende -_-. Na een aantal minuten discussiëren vroeg hij om mijn rijbewijs, ha gelukkig, die had ik wel. Toen we aankwamen in Brussel verbleven we in Charleroi.

De volgende dag hebben de hele dag gereisd om van middle of nowhere (een dorpje in de buurt van Charleroi) naar Apeldoorn te komen.

Dit was even in het kort mijn reis naar Agadir, het is het zeker waard om het een keer te zien. Zelf vond ik Agadir leuker dan Marrakech, dit omdat Marrakech te commercieel was terwijl je in Agadir meer met de lokale people zit.

-x-

Snapchat: AyseMerveee

1. Kim:
    19 juni 2017
    Fantastische reis, ik wil zeker een keer terug! Geweldig om dit te lezen en alles weer terug te halen.
  2. Vera Haafkens:
    19 juni 2017
    Geweldig geschreven,leuk om jullie reis "mee te beleven"
  3. Demian:
    20 juni 2017
    Super leuk dit
  4. Burak:
    20 juni 2017
    Echt fantastisch om dit te lezen! Geniet er altijd enorm van om je ervaringen te lezen! Ik wacht nu al je volgende avontuur af! x